fredag 13 oktober 2023

Veckan som gått

 Hej!

Jag vill tacka för alla fina utvecklingssamtal. Nu har jag ansikten på de flesta vårdnadshavare.

Den här veckan har vi arbetat med Sveriges karta, landskapen. Några har gjort ett test, för att via hur många landskap de kan. Andra kan behöva träna lite mer, för att sedan göra testet.
Vi har börjat titta lite på väder och klimat och nästa vecka går vi mer in på Sveriges naturresurser och naturtyper.

I svenskan läser vi mycket. Jag högläser ur triologin ”Monsterskolan” och eleverna själva läser varje vecka ett kapitel ur den gemensamma boken ”Rum 213^” och ur den egna bänkboken.
Andra uppgifter är i ”Språkläran” med blandade uppgifter.

En uppgift i Arbetsschemat i Svenska är, att de har en liten ask, där jag lagt i en uppgift. Ingen får lika. Förra veckan var det ett litet korsord. Den här veckan var det en geografi-uppgift, som de behövde använda kartan till.

Idag är det exakt två veckor kvar till ”Crazy Hair Day”. Eleverna vet vad det är. Samtidigt har vi också gemensamt klassfika. De elever som vill bakar till klassen. Obs! Små bakverk, som är laktos- och glutenfria. Eftersom vi är så få i klassen, så räcker det om 5 elever bakar. Tror dock, att det är fler som vill, så vi får väl lotta.

Med dessa rader önskar jag er alla en

Trevlig helg!

Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Läsläxa till fredag v 21

 Då kör vi sista läxan i svenska för läsåret. Eleverna har blivit påminda ett par gånger och den ligger framdukad i i klassrummet. Den här v...