fredag 29 september 2023

Veckan som gått

Hej!

Läsutmaningen har slukat de flesta. Det är så härligt att se så många engagerade i läsningen! Det bidrar direkt till studiero.
Det är också spännande med högläsningen av triologin "Monsterskolan", där det blir såväl ivriga som högljudda reflektioner kring innehållet. Vi är inne på del två i den. Det läggs ut små ledtrådar att nysta i och det är spännande och kittlande och få reda på mer hela tiden.

Jag har gjort några smärre justeringar i klassrummet och jag förväntar mig, att det leder till än bättre studiero för alla. 

I dag har jag berättat om, att det inom några veckor, när vet jag inte, kommer en ny flicka till klassen. Hon är från Ukraina och har bott i södra Sverige i ett år. Jag fick naturligtvis "tusen" frågor om det, men jag har ingen vidare information att delge.

Förhoppningsvis berättar de, att klassen presterat bättre än åk 5, på veckans ord, för tredje veckan i rad. Det är alltså fler i åk 4 som har alla rätt på stavningen än i åk 5. Ändå, som någon påpekade, är 5:orna 19 stycken, medan 4:orna 16. Jag har båda klasserna och försöker egga båda. I alla klasser finns elever med läs- och skrivsvårigheter. Jag ser, att det inte är ett hinder för att klara alla rätt på stavningen - det krävs "bara" mer träning. 

I övrigt händer naturligtvis allt möjligt i skolan, men när ni frågar hemma, får ni säkert svaret: "som vanligt", "inget särskilt". 

Slutligen, så jag inte glömmer det sedan: Måndag den 9 oktober är det Studiedag. 

Ha en skön helg!
Hälsningar

Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Läsläxa till fredag v 21

 Då kör vi sista läxan i svenska för läsåret. Eleverna har blivit påminda ett par gånger och den ligger framdukad i i klassrummet. Den här v...