söndag 17 september 2023

Vecka 38

 Förra veckan arbetade vi bl.a. med ett "Tal" i svenska. Eleverna fick förbereda att berätta om något de varit med om; en resa, en händelse ur livet, en önskan, ett minne etc. Förberedelserna bestod i att skriva ner stödord för minnet, så att "talet" innehåller en tydlig börja, en mitt och en avslutning. Man fick välja att redovisa inför klassen, inför kompis/-ar eller spela in en ljudfil medelst datorn. 
De flesta valde att tala inför klassen, några spelade in sitt tal, så att jag kunde höra det.
Det är svårt att hålla ut i de 2-3 minuter jag hade som önskan. Några lyckades med det.

Till veckan ska vi försöka få till ett samarbete med åk 1. 
4:orna började redan första skolveckan att skriva en kort "bilderbok", lagom att läsa upp för de små eleverna. De som vill kommer att få läsa för 1:orna.

I SO:n har vi arbetat med samhällskunskap; demokrati. Det området är färdigt och vi har börjat nosa lite på Geografi med kartors uppbyggnad. I början av veckan ska vi dock ha en avstämning, så jag ser vad eleverna har fått med sig av SO:n hittills. Jag har satt ihop ett litet test.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Läsläxa till fredag v 21

 Då kör vi sista läxan i svenska för läsåret. Eleverna har blivit påminda ett par gånger och den ligger framdukad i i klassrummet. Den här v...